11 سپتامبر 2022 - مطالعه ی جدید محققان بلغارستانی که در مجله ایمونولوژی ایران منتشر شده است، نشان می دهد که توانایی تحمل کربوهیدرات ها با افزایش سطحIL-18 ، کاهش می یابد.

با توجه به نقش چاقی در افزایش بروز بیماری های همراه، مانند مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2، چاقی به یکی از بزرگترین مشکلات سلامت در قرن بیست و یکم تبدیل شده است. بهمین دلیل دکتر ندوا و همکارانش، این تحقیق را برای اندازه گیری سطح IL-18 در افرادی با طیف وسیعی از مشکلات دیابت انجام دادند.

تحقیقات رو به رشد به تغذیه بیش از حد به عنوان یک عامل کلیدی در پیدایش التهاب با درجه پایین اشاره می کند. به ویژه، تصور می شود که التهاب مداوم در بافت چربی یک عامل خطر مهم برای شروع مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 در افراد چاق است. التهاب بافت چربی هنوز دلایل ناشناخته زیادی دارد. با این حال، رشد بافت چربی ناشی از چاقی، سیگنال‌های ذاتی مختلفی (مانند مرگ و میر سلول‌های چربی، هیپوکسی و استرس مکانیکی) را القا می کند که ممکن است پاسخ التهابی را آغاز کنند. دیابت و التهاب مداوم با درجه پایین با یکدیگر مرتبط هستند. اینترلوکین -18، بسیاری از انواع سلول ها را فعال می کند و به عنوان یک سیتوکین پیش التهابی دارای اثرات پلیوتروپیک(چند نمودی) است.

در این مطالعه، 387 فرد قفقازی به چهار گروه: بیماران پیش دیابت، دیابت نوع 2 تازه تشخیص داده شده، افراد چاق بدون مشکل تحمل کربوهیدرات و افراد سالم تقسیم شدند.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر بود:

1.     در مقایسه با گروه کنترل، سطوح  IL-18در افراد دارای شاخص توده بدنی 30 کیلوگرم بر مترمربع و مشکلات گلایسمی، به طور قابل توجهی بالاتر بود.

2.     علاوه بر این، در حالی که IL-18 با کلسترول HDL همبستگی منفی داشت، روابط مطلوب قابل توجهی با تعدادی از اندازه گیری های تن سنجی، آنزیم های کبدی، گلوکز ناشتا، انسولین، اسید اوریک و تری گلیسیرید داشت.

3.     با استفاده از تجزیه و تحلیل نمودار مشخصه عملکرد (ROC)، می‌توان بر اساس غلظت IL-18 در خون، افرادی را که مشکلاتی در تحمل کربوهیدراتها دارند از افراد مبتلا به سندرم متابولیک متمایز کرد.

4.     AUC  یا سطح زیر منحنی ROC، برای تغییرات در متابولیسم گلوکز 0.597 بود، در حالی که AUC برای سندرم متابولیک 0.581 بود.

محققان گفتند: تحقیقات بیشتر برای تعیین نقش IL-18 در ایجاد دیابت شیرین و اثرات آن ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/rising-il-18-levels-linked-to-decreased-carbohydrates-tolerance-in-body-98885